مدارک پزشکی

مدارک پزشکی

مدارک پزشکی/ادبی
مدارک پزشکی

مدارک پزشکی

مدارک پزشکی/ادبی

Mdical Record or health information technology

 فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی ! 

 

همانطور که میدانید با رشد  روز افزون علم وفناوری در زمینه های مختلف نیاز به نوآوری در زمینه های  مختلف احساس می شود.

         رشته فناوری اطلاعات سلامت به تربیت افراد کار آزموده ای می پردازد  که بتواند تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل برجمع آوری وپردازش داده ها و بازیابی اطلاعات , تحلیل شاخص های بهداشتی , مشارکت در کارشناسی , طراحی و پیاده سازی نظام (hit) می باشد. را به عهده گرفته و صرف نظر از سن , جنس , فرهنگ و.... بیماران در راستای سطح کیفی خدمات بهداشتی درمانی  گام بر داشته وجهت ارتقا کیفیت درمان و دفاع از حقوق بیماران با تاکید بر محرمانگی اطلاعات مراقبت بهداشتی ایشان رابه نحو مطلوب سازماندهی و مدیریت نمایند.

       در این راستا به انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه سیستمهای اطلاعات بهداشت و درمان مشارکت در طراحی وجمع آوری اطلاعات پژوهشی در این حوزه همت می گمارند.    

رشته فناوری اطلاعات سلامت برای کسانی است که علاقه ای به رشته های پزشکی ندارند در واقع کار درمانی انجام نمی دهند اما از اطلاعات پزشکی خوبی برخوردارند. و این  رشته, رشته ای نوپا در ایرن نه در جهان است و برای اولین بار در سال ۸۸ از طریق کنکور سراسری دانشجو پذیرفته است. واز بازار کار تقریبا عالی بر خوردار است.

  دانشگاهها رشته مدارک پزشکی را به تکنولوژی اطلاعات بهداشتی (HIT)تغییر نام داده اند  و با نام HIT دانشجو می گیرند. البته مقداری هم در سرفصل دروس تغییرات داده شده مثلاُ تعداد واحدهای کامپیوتر افزوده و بصورت حرفه ای تر برنامه نویسی یاد می گیرند، همچنین درسهای مدیریتی بیشتری می خوانند. البته یک ویژگی خوبش برای دانشگاه اینه که دانشجویانی با رتبه های خوب را جذب می کنند در نتیجه با توجه به هوش بالای آنها انتظار این میرود که در آینده مدیران اطلاعات بهداشتی با دانش بالا به جامعه تحویل داده شود.

فناوری اطلاعات سلامت چارچوبی فرا می نهد که در قالب آن می توان مدیریت فراگیر اطلاعات در حوزه سلامت را توصیف کرد. فناوری اطلاعات سلامت، همچنین، مبادله ایمن اطلاعات میان مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و بیمه ها را در بر می گیرد. به طور کلی این رشته مهم ترین ابزاری تلقی می شود که با آن می توان کیفیت، سلامت و اثر بخشی نظام سلامت را بهبود بخشید.

مهمترین کاربرد های فناوری اطلاعات سلامت عبارتند از:

1.    ارتقا کیفیت مراقبت های بهداشتی ( health care )

2.    جلوگیری از خطا های پزشکی

3.    کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی

4.    افزایش کارایی نظام اداری پزشکی

5.    کاهش کاغذ بازی

6.    گسترش دسترسی به مراقبت های بهداشتی و خدمات نظام سلامت با هزینه های مقرون به صرفه

فناوری اطلاعات سلامت نه تنها مراقبت از افراد بیمار را ارتقا می بخشد بلکه مزایای فراوانی در بهبود کیفی نظام سلامت عمومی دارد. از این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         تشخیص به موقع شیوع بیماری های عفونی در کشور

بهبود کیفیت مدیریت بیماری های مزمن

و غیره

نقش دانش آموختگان hit در اینده کشور

دانش آموختگان این دوره دارای نقش های خدماتی-آموزشی-مدیریتی و پژوهشی می باشند.

۱:وظایف اموزشی:

الف-اموزش کارکنان مرتبط با بخش فناوری اطلاعات سلامت

ب-اموزش کارکنان جدید در زمینه روند گردش امور در بخش فناوری اطلاعات سلامت

۲:وظایف خدماتی:

الف-تحلیل و سازماندهی اطلاعات و کدگذاری اطلاعات پزشکی بیماران در مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی و مطب ها

ب-کد گذاری مالی اطلاعات پزشکی(تعرفه خدمات تشخیص و درمان)و تعیین مغایرت ها

ج-تحلیل شاخص های آمار بیمارستانی (مرگ و میر-بیماری-مالی...)و ارایه به مدیران مربوط و کاربران مجاز

د-ارایه اطلاعات پزشکی به کاربران مجاز با رعایت موازین قانونی

ه-اجرای مصوبات مربوط به اطلاعات پزشکی بیماران

و-مشارکت در امور مربوط به خدمات ماشینی اطلاعات سلامت

ی-مشارکت در طراحی فرم های اطلاعات سلامت

۳:وظایف مدیریتی:

الف-مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت

۴:وظایف پژوهشی:

الف-انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه سیستم های اطلاعاتی بهداشت و درمان

ب-مشارکت در طراحی و جمع اوری اطلاعات پژوهشی در حوزه بهداشت و درمان ه

سلامت الکترونیک

    سلامت الکترونیک به معناهای متفاوتی ترجمه شده است، اولین بار واژه سلامت الکترونیک، که امروزه به دفعات از آن استفاده می شود، توسط بارلی قبل از سال 1999 استفاده شده است . سلامت الکترونیک، یک لغت تکنیکی کامپیوتر است که به نحوی پزشکی را به اینترنت مرتبط ساخته و در واقع شامل کلیه دامنه هایی است که اتصال بین پزشکی و اینترنت را امکان پذیر می سازد.

     در ابتدا این لغت بیشتر در صنعت و بازاریابی در راستای بکارگیری استفاده می شده است : مانند تجارت الکترونیک، شرکت الکترونیک و هدف از بکارگیری این (e) سایر کلمات همرا با کلمات استفاده از اصول، ساختارها و امکانات جدیدی است که تجارت الکترونیک در بخش بهداشت و درمان ایجاد به انتهای امور بهداشتی تنها به معنای الکترونیکی شدن امور و فعالیت های این e کرده است .

     اضافه نمودن حرف عبارات و ابعاد د یگری را نیز در برمی گیرد که به بهترین وجه سلامت الکترونیک را تفسیر و e حوزه نبوده و این تعبیر می نماید. برخی از ابعاد و جنبه ها را می توان در مقالات منتشره در مجله تحقیقات اینترنتی پزشکی یافت که بیانگر حیطه و محدوده گسترده آن و کارکردهای متنوعش می باشد.